ТОЛЕРАНТЛИК ВА ХОЗИРГИ ЗАМОН Толерантлик уз мохиятига кура ижтимоий муносабатлар хосиласи сифатида жамиятнинг ижтимоий-тарихий холатига мувофик ходисадир. У жамиятнинг узига хос образи, реал ифодаси булиб, шу жамиятга хос булган жамики хоссаларни узида яккол ифодалайди. Айни вактда толерантлик, аник белгиланган тизимдан иборат яхлит ижтимоий ходиса сифатида халкни узига хос тарзда бирлаштириб, унинг такомилини белгилайди. Толерантлик жамиятнинг узига хос миллий-маънавий мафкуравий куроли хам булиб, у жамиятни ичдан идора килишнинг кулай воситаси сифатида хамма давр ва маконда салтанатлар ва хоконлар, хонликлар ва амирликлар сиёсатининг мухим жабхаси сифатида ахамиятли булган. Толерантлик ижтимоий тузум характерига кура синфий йуналишга эга булиши, умуминсоний тамойиллар карор топган жамиятда эса синфий, миллий, иркий ёки гурухий чегараланишлардан холи амал килиши хам мумкин. Толерантлик - умуминсоний кадриятларнинг адолат, озодлик, хурмат, тенглик, хамкорлик, тинчлик, осойишталик, тотувлик, ватанпарварлик, мехрибонлик, садокатлилик сингари тушунчалари билан бевосита богликликда булиб, уларнинг бирортаси мазмунида мувозанат бузилгудек булса, толерантлик мехрсизликка, эгоизмга айланиб кетади. Луи Ж.Хэммени (АКШдаги Геттисберг университети профессори) толерантликни узига хос ижобий маънавий хислат деб хисоблайди. Бирок бошкаларни тушуниш, англаш истаги фавкулодда кийинчиликларни пайдо килиши ва жиддий муаммога айланиши мумкин. Толерант хатти-харакатни хар канча ижобий деб бахолаган билан, барибир, «толерантлик» тушунчаси у кадар равшан эмас. Биз урганган маънодаги толерантлик узгаларни очик диалогга таклиф килиш хамда кунгилсиз, нафратга лойик элементларга бардош бериш уртасидаги диапазонда амал килиб келмокда. Толерантлик хар бир халкда хар хил даражада шаклланади ва намоён булади. Унинг шаклланиш даври ва ифода этилиш шакли, кулами, халкнинг хаёт тарзи, тарихий-маданий кечмиши, анъаналари, рухиятнинг узига хослиги, умуммиллий темперамент, табиат, иклим шароитлари, иктисодий ахволи, илмий-техник такомил даражаси, эстетик-ахлокий тайёргарлиги, диний-иркий мансубликлар билан бевосита богликдир. Шу боисдан хам толерантлик мураккаб ижтимоий-илмий тушунча сифатида узининг куп тармокли ички таркиби ва мазмунига хам эгадир. Бундай кенг ва мураккаб тушунчани факат унга яхлит ижтимоий-фалсафий ходиса сифатида караб, атрофлича урганиш максадга мувофикдир. Шу жихатдан толерантликка муайян тизим сифатида ёндашиб, унинг мохияти ва жамият хаётида тутган урнини белгилаш мухим ахамиятга эга. Айни чогда, унга фалсафий категория сифатида каралиб, материянинг объектив амал килиш шакли тарзида, яъни тушунча холида онгда уз ифодасини топишини хам эътибордан сокит килмаслик керак. Толерантлик фалсафасининг асосида шахслараро низоларни зуравонликсиз хал этиш методлари ётади. Толерантлик – узга шахсга ёки нарсага, ёхуд бегона, ёинки фаркланувчи шахс-ходисага нисбатан уз хис-туйгуларингизни кулга ола билиш демакдир. Уз-узини чеклаш ирода кучига эга булмоклик демакдир. Толерантлик уз-узини чеклаш оркали ифодаланган иродадир ва бу узгалар фикрига хайрихох – муросасозлик билан караш имкониятини беради. Бундан ташкари, «толерантлик» сузининг мазмуни муайян стандартлар ёки мезонлардан четга чикишга йул куйилиши мумкинлиги белгиларини хам уз ичига олади. Шу тарика толерантлик хар доим муросасозлик, уз-узини назорат килиш, уз-узини чеклаш кобилиятидир. Миллий мустакиллик туфайли жамият хаётининг барча сохаларида аста-секин амалга оширилаётган покланиш, биринчи навбатда, маънавий хаёт борасида тобора ойдинрок кузга ташлана бошлади. Ёш авлодни ватанпарварлик, инсонпарварлик, миллатпарварлик рухида тарбиялаш, миллий гурур туйгусини кучайтириш, уларда иймон, виждон, халоллик, поклик, мехнатсеварлик, ишбилармонлик сингари хислатларни шакллантириш, таълим-тарбия борасида миллий, умуминсоний, исломий анъналар ва кадриятлардан кенг ва унумли фойдаланиш, хар бир фукарони мустакилликнинг онгли фидойисига айлантириш хозирги куннинг асосий максадидир. Иймонни, эътикодни, умуман олганда, том маънодаги инсонийликни таъминловчи барча омиллар калбида чукур томир отган фукароларга эга мамлакатгина мустакил ва баркарор ривожлана олади. Шунинг учун толерантликни урганиш ва шундан келиб чикиб иш куриш, Узбекистон мустакиллигининг маънавий асосларини мустахкамлаш вазифалари билан боглик равишда тадкикот олиб бориш хозирги кундаги долзарб вазифадир. Бугунги кунда толерантлик муаммоси маданий таъсир утказиш, маданий экспансияга йул куйиш муаммосига айланмокда. Бу сиёсий ирода, сиёсий ва харбий хатти-харакатлар билан богланади. Маданий толерантлик маданий кизикконликка зиддир. Маданий келишмовчилик – низо холатидаги миллатлар уртасида толерант муносабатлар урнатиш имконияти, башарти у ички онг даражасида шакллантирилгандагина ойдинлашади. Бу холда толерантлик маданиятининг хаётий дунёси, узининг вокелиги узига хослигини, унинг вакиллари эса улар уз турмушларининг экзистенциал маъно-мохиятини саклаб коладиган сунгги асослар масаласига айланади. Яъни толерантликнинг сунгги сархадлари – бу, эхтимол маданиятли оламнинг «харобалар»и булиши мумкин. Модомики, маданий толерантликнинг узи толерантлик меъёридир. Агар конунларга ва адолатга, бошка ижтимоий ва ахлокий кадриятларга сузсиз риоя килинса, миллатлараро толерантлик тез шаклланиши ва ривожланиши мумкин. Агар у ёки бу халклар ва элатларнинг вакиллари узларини бошка халкларнинг ахволи, мавкеи, такдири учун жавобгар деб хисобласалар, хар бир халк бошка бир халкнинг мустакиллигини хурмат килса, бир халк уз манфаатларини ва бошка халклар манфаатлари билан бир хил деб билсалар, уларни мустахкамлаш ва ривожлантириш имкониятларини кидириб топсалар миллатлараро толерантлик тобора ривожланиб, мустахкамланиб боради. Миллатлараро толерантлик, хар бир миллат ва элатнинг уз вазифалари ва бурчини англаб етишни назарда тутади. Бу вазифалар ва бурч куп миллатли мухитда хаёт кечириш, шу жумладан, узининг муносабатларига, малака ва куникмаларига, мулокот олиб бориш эхтиёжига талабчанлик билан караш зарурлиги, яъни бир-бирини тинглаш, тушуниш, шунингдек, куп йиллар мобайнида тупланиб колган муаммоларни сабр-токат билан узаро маслахатлашиб, хар кайси томонлар манфаатларини хисобга олган холда боскичма-боскич ижобий хал килишга интилишни таказо килади. Аввало шуни таъкидлаш керакки, толерантлик миллатлараро алока маданиятида миллатлар ва элатларга узлигини англатиши билан бирга куйидаги масалаларни хам эътиборга олишни такозо этади: # миллатлар, элатлар, иркларнинг узаро бир-бирини хурмат килиши; # хар бир миллат, элатнинг тилларини куллаб-кувватлаш, ривожлантириш; # хар бир халк тарихини хурмат килиш; # бошка халклар миллий урф-одат ва маросимларига сабр-токат билан ёндоша билиш; # турли динларга эътикод килувчиларга халал бермаслик; # миллий феъл-атвор хусусиятларининг хисобга олиниши миллатлараро тотувлик жараёнига бевосита таъсир курсатади.
|